Журналістка Bihus.Info сама намагалася отримати талон, щоб скласти іспит, і з’ясувалося, що українці вже півроку ночують під сервісними центрами, щоб отримати мізерний шанс отримати талон на іспит з водіння. А працівники Сервісного центру МВС їздять на дорогих незадекларованих автомобілях. Про це говориться в матеріалі.
Система електронних талонів мала б спростити життя, але, здається, вона лише ускладнила ситуацію. Настільки, що отримати талон на іспит українці не можуть вже кілька місяців.
Журналістка Леся Іванова зазначила, що незважаючи на "діджиталізацію", коли талон нібито можна отримати на бажаний час онлайн, ситуація радикально відрізняється по регіонах. Якщо в Києві талонів на іспит немає, у Житомирі, наприклад, вони є.
Журналісти дослідили роботу найбільшого Сервісного центру України — київського ТСЦ № 8041 за адресою вул. Перемоги, 20. У минулому році Нацпол уже розслідував кримінальне провадження: за даними слідчих, голова СЦ разом з кількома адміністраторами могли штучно створити дефіцит талонів, а потім через "бігунків" продавати послуги СЦ за 3-4 тисячі грн. А цього року внутрішня безпека виписала кілька десятків протоколів інспекторам цього СЦ: практичний іспит має фіксуватися на відео та аудіо, але записи деяких іспитів виявилися відсутніми. Проте кримінал закінчився вироком лише для "бігунка", інспектори оскаржили в суді та скасували адмінпротоколи і штрафи, а проблема з дефіцитом талонів після цього ніяк не вирішилася.
Нещодавно правоохоронці викрили шахрая, який створював боти для "викрадення" талонів. Але ситуація не покращилася. І не лише тому, що таких ботів ще безліч, а скоріше через саму систему, яка таке дозволяє.
На сайті зазначено, що талони стають доступними для запису в рандомному порядку щодня з 08.00 до 17.00, але журналісти помітили, що талони просто зникають посеред ночі, навіть коли їх з’являлося більше десятка. Саме в той час, коли система нібито не могла працювати. З’являються талони на наступні дати, але і вони згодом зникають.
З 2022 року цей проблемний СЦ на Перемоги, 20 очолює Олександр Бойко, який до того працював у Чернівцях. На запит журналістів він не зміг відповісти, чому зникають талони і куди вони зникають.
"Адміністратори сервісних центрів не адмініструють систему електронної записи. Ми є її користувачами. Як вони з’являються, коли вони з’являються — нам невідомо. Завдання адміністраторів лише створити ці талони. А туди вони потрапляють автоматично", — на запит, чи ефективна це робота, Бойко заявив, що ні, але у них "нехватка кадрів".
Тому люди займають чергу з вечора попереднього дня, щоб отримати паперовий талон вранці. І до ранку ніхто не знає, скільки талонів буде в автоматі. Також талон можуть скасувати, якщо в цей час пролунав сигнал повітряної тривоги. Дехто купує талони. Одна з дівчат розповіла, що їй талон обійшовся в понад тисячу гривень.
Також журналісти з’ясували, що сам Олександр Бойко і адміністратори СЦ, а також члени їхніх сімей їздять на дуже дорогих авто, які не вказані в деклараціях. Декларація самого Бойка скромна: у Києві чоловік живе в чужій квартирі, їздить на 10-річному батьковому Toyota Land Cruiser. Але з Instagram його дружини видно, що вона користується автомобілями, які не були в деклараціях — ймовірно, це BMW X3 (від 50 тис доларів), електрокари Volkswagen ID.4 (від 30 тис доларів) і BMW IX3 (від 60 тис доларів). Саме такі машини протягом останніх років оформлялися на тестя Бойка і всі купувалися новими. За словами Бойка, дружина зараз у Чернівцях, тому він "що знав, те і задекларував."
Нагадаємо, відтепер складання іспитів на отримання водійських прав буде фіксуватися за допомогою відео- та аудіозасобів. Це зробить неможливими випадки шахрайства. А практична частина на категорію "В" буде фіксуватися за допомогою 360-градусної оптики. Для недопущення фальсифікацій вона одночасно записує і екзаменатора, і кандидата.