середа12 березня 2025
glasno.com.ua

На Балканах активісти бойкотують супермаркети через зростання цін.

Кампанія бойкоту супермаркетів була розпочата в Хорватії минулого тижня. Тепер її підтримали також у Чорногорії, Сербії та Боснії і Герцеговині.
На Балканах активисты протестуют против супермаркетов из-за повышения цен.

У п’ятницю активісти на Балканах організували бойкот проти зростання цін на продукти та загострюючоїся кризи вартості життя, відмовившись від походу в супермаркет.

Минулого тижня схожу ініціативу запустила хорватська група з захисту прав споживачів Halo, inspektore ("Привіт, інспектор"), а тепер вона поширилася й на інші країни регіону — Боснію і Герцеговину, Чорногорію та Сербію.

На своїй сторінці у Facebook активісти опублікували кілька фотографій порожніх супермаркетів.

У четвер Halo, inspektore закликала хорватів не відвідувати мережі магазинів Eurospin, Lidl та DM протягом тижня, а в п’ятницю — взагалі уникати будь-яких витрат на продукти.

Дані руху також підтримав прем'єр-міністр Чорногорії Милоїко Спаїч — за його словами, "як громадянин".

У Хорватії напередодні п’ятничного бойкоту уряд додав ще 40 найменувань до існуючого списку з 30 основних продуктів, ціни на які регулює держава. Це деякі види сирів, каву та товари першої необхідності, такі як мило.

"Головна мета — захистити найбільш уразливі групи громадян", — заявив міністр економіки Хорватії Анте Шушняр.

У Хорватії в мережевих супермаркетах минулої п’ятниці було здійснено на 44% менше покупок, а загальний обсяг продажів впав на 53%, йдеться в заяві податкових органів Хорватії.

Країна страждає від інфляції, яка в грудні досягла 4,5% в річному вимірі. Це найвищий показник у зоні євро, де середній рівень інфляції становить 2,4%.

Вперше Хорватія ввела стелю цін у 2022 році як спосіб боротьби з інфляцією, викликаною повномасштабним вторгненням Росії в Україну та пандемією COVID-19.

Хорватські мережі супермаркетів також відреагували на протестний рух: компанія Kaufland Croatia оголосила про зниження цін на понад 1000 товарів з 5 лютого.

Інша мережа супермаркетів, Konzum, заявила, що планує вкласти 1 мільйон євро в зниження та заморожування цін на 250 вітчизняних продуктів, ціни на які не обмежені урядом.